Wanneer het deksel van je Instant Pot na het koken niet meer opent, komt dit meestal doordat het drukventiel (het kleine klepje dat tijdens het koken omhoog komt) vast is blijven zitten. Dit wordt bijna altijd veroorzaakt door etensresten (vooral van zetmeelrijke of zoete gerechten) die in het stoomventiel terechtkomen en niet goed zijn schoongemaakt.

Hoe het veiligheidssysteem werkt

Instant Pot multicookers zijn uitgerust met een betrouwbaar en wereldwijd beproefd veiligheidssysteem dat automatisch het deksel vergrendelt tijdens het drukproces. Dit gebeurt doordat het stoomventiel door interne druk omhoog wordt gedrukt, waardoor het deksel fysiek niet kan draaien.

Zodra de druk is ontsnapt en het ventiel weer naar beneden zakt, kan het deksel worden geopend. Als voedseldeeltjes tijdens het koken in het ventiel zijn gekomen, kan dit ervoor zorgen dat het ventiel vast blijft zitten en niet meer daalt – waardoor het lijkt alsof er nog druk op de pan staat.


Aanbevolen oplossing

Om dit probleem op te lossen, is een grondige reiniging van het deksel en de bijbehorende onderdelen noodzakelijk:

  1. Verwijder het stoomventiel en het anti-blokkeer schild (ook wel voedseldeeltjesfilter genoemd) aan de binnenkant van het deksel. Deze onderdelen zijn eenvoudig los te maken.

  2. Reinig alle onderdelen grondig met heet water en een vetoplossend afwasmiddel. Je kunt de onderdelen ook in de vaatwasser reinigen.

  3. Laat de onderdelen eventueel weken, zeker als ze plakkerig aanvoelen of zichtbaar vervuild zijn.

  4. Zorg dat er geen voedselresten meer aanwezig zijn in het ventiel of de openingen. Alle onderdelen moeten vrij kunnen bewegen en schoon aanvoelen.

Raadpleeg de gebruikershandleiding van je Instant Pot voor specifieke instructies en afbeeldingen over het reinigen van het stoomventiel en de dekselonderdelen.

Belangrijke opmerking

Dit probleem is doorgaans geen productdefect, maar een gevolg van onvoldoende reiniging. Als het apparaat ter inspectie wordt teruggestuurd en blijkt dat het probleem wordt veroorzaakt door gebruikersfouten of onvoldoende onderhoud, dan worden er servicekosten in rekening gebracht. Dit omvat inspectie, reiniging en retourzending, met een minimum van €35 exclusief btw en verzendkosten.

Wij raden aan om bovenstaande stappen eerst zorgvuldig uit te voeren. In de meeste gevallen lost dit het probleem volledig op.