DJI biedt sinds enige tijd de optie tot data analyse (flight records, flight logs, of vluchtgegevens) van je drone wanneer je deze instuurt voor reparatie. Hiervoor moet je enige aanvullende informatie voorzien, zoals:

  • exacte datum van het voorval,
  • omschrijving van de omgeving
  • eventuele video('s) van het voorval
  • probleem omschrijving tijdens het vooral
    • Horizontal speed is not controlled (geen controle over horizontale snelheid)
    • Vertical height is not controlled (geen controle over verticale snelheid)
    • Fall without collision (val zonder botsing)
    • Black screen error on video downlink (zwart scherm foutmelding voor video downlink)
    • Return to home malfunction (automatisch terugkeren werkte niet)
    • Obstacle-avoidance malfunction (obstakelontwijking werkte niet)
    • Other (anders)


Flight records (log files): wat zijn dat?

Tijdens de vlucht slaat je drone automatisch allerlei data op (de zgn. vluchtgegevens, of vlucht data). In deze gegevens vind je oa je GPS lokatie, maar ook allerlei waarden rondom het functioneren van de drone. Deze waarden zijn vaak belangrijk om te bepalen wat de oorzaak van een probleem of crash was, en of dit onder garantie valt. In onze ervaring is DJI vaak eerlijk en betrouwbaar als het aankomt op het vast stellen van het probleem, wanneer er logs beschikbaar zijn (deze zijn overigens in principe openbaar en door iedereen te interpreteren, en dus te weerleggen bij dispuut).  Wij zien regelmatig gevallen waarbij drones volledig en kostenloos worden vervangen door DJI nadat er een onbekend probleem optrad waardoor de drone crashte.


De flight records kunnen op 3 lokaties worden opgeslagen, op volgorde van betrouwbaarheid en belang:

  1. De drone zelf. Echter, bij verlies of zware schade kunnen de flight records verloren zijn gegaan.
  2. Het mobiele apparaat. Echter, bij technische problemen (en met name zware elektromagnetische interferentie) kan het zijn dat de actuele flight log record niet goed wordt gesynchroniseerd naar je telefoon. Let op: stuur nooit handmatig log files naar DJI zonder te controleren of deze daadwerkelij van het voorval waren. Je kunt per abuis de eerstvorige sturen (omdat de laatste niet gesynchroniseerd is) en daarmee de indruk wekken dat er geen probleem is.
  3. De cloud. je kunt (automatisch) je flight records laten uploaden naar de cloud onder je DJI account. Hierdoor kunnen ze zeer snel je flight records checken. Of je gegevens wilt synchroniseren is een persoonlijk keuze, maar wordt vaak vereist bij service. Hieronder leggen we uit hoe je je log files deelt met de cloud.


Synchroniseren van de flight records (logs)

Hieronder leggen we uit hoe je de vluchtdata op je telefoon / drone synchorniseert. Dit is belangrijk voor een snelle afwikkeling door DJI, maar niet cruciaal.
  1. Start de DJI GO / GO4 app
    1. DJI GO: druk op "Flight Recorder" links bovenin het scherm
    2. DJI GO4: druk op het de 3 horizontale lijntjes rechts bovenin het scherm, druk vervolgens op "Flight Record"
    3. Druk op het wolk icoontje rechts boven in (of klik op het tandwieltje ernaast voor instellingen).
    4. De flight records worden nu gesynchroniseerd onder het e-mailadres van je DJI account waarop je ingelogd bent.


Klik hier om een tutorial video te bekeken (Engels).